1. päivä (peda) ke 5.3.2014

Aikataulu ja ohjelma


Ennakkotehtävät
1. Katso video Asentajakillan toiminnasta (1 min 19 s)
http://www.youtube.com/watch?v=yuiQ5BDT2eg

2. (Tämän voit jättää myös 1. koulutuspäivään, jos haluat tehdä tunnukset opastetusti.) 
Luo Google-tunnukset tai varmista, että muistat jo olemassa olevien Google-tunnuksiesi salasanan.
Opas tunnusten luomiseen (4 min video):
https://docs.google.com/presentation/d/1yIe-uJO1PWM-kGkFm8vhCgMj3A0Siliz9VCKFKK3bHE/pub?start=false&loop=false&delayms=3000#slide=id.i0



ke 5.3.2014, Verstas 1-2, Närvilänkatu 8, Kokkola 
8.45- kahvia tarjolla

9.00
* Tervetuloa
* Valmennuksen tavoitteet: Ottaa kiltamaista toimintaa ja some-välineitä haltuun aloittaen omalta tuntuvalta alueelta

* Ota pariksi itsellesi vähemmän tuttu henkilö. Valmistaudu esittelemään hänet muille:
- nimi
- oppilaitos ja ammattiala
- mitä hyötyjä haluaa viedä valmennuksesta työhönsä

9.30
Kiltakoulut-toimintamallin esittely Prezi-esityksen avulla, keskustelua

Hankkeen sivuja:
www.kiltakoulut.fi
Nettisivujen ammattilaisilla teetetty hankkeen pääsivu.
Linkkien takana on yhteisesti helposti ylläpidettävä some-ympäristö

kiltapeda.blogspot.fi
Kiltakoulut-hanketoimijoiden koostama pedagogisen toimintamallin kuvaus.

keikkailuextra.fi
Opiskelijalle suunnattu some-ympäristöjen käyttöopas.

https://www.facebook.com/Opettajakilta
Opettajille suunnattu kiltamaisen opetustavan pedagogiikan ja välineiden pohdintaryhmä.

Muuta hyödyllistä:
www.qr-koodit.fi
Täällä voit luoda itse QR-koodeja ja lukea niistä suomenkielisen tiivistelmän.

10.00 ACP-vierailu Pintakiltaan

11.00
lounas (omakustanteinen?)

11.45
Oman alani kilta?
Lähtöpisteeni ja suuntani - tavoitteen 1 hahmottelua ryhmissä

Sparrausparien/-ryhmien valinta + tehtävät
* Carin , Zofia, Kuisma, Saila, Marika, Johanna, Vesa, Jorma, Tomi, Anne, Anne-Maija & Tatta: ottavat haltuun blogityökaluvälineen
Marjo & Tatta: blogit tutoreiden käytössä
Skypen välityksellä palaverit
* Anu puhuu Annelle, että Zofia tarvitsisi ammattialojen käyttämät blogit


Yhteydenpitoa koko ryhmän etäjaksolla suljetussa Facebook-ryhmässä, jos niin yhdessä päätämme.
Päätös: pidämme yhteyttä tämän blogin keskustelupalstalla.



12.45
* Some-työvälineiden esittely: wiki, blogi, video
https://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto/1658/?q=b118e818c7afb10d0a1156d4c0ab69d8
* Oppilaitoksen omien välineiden valinta syksyn valmennuspäiviä varten:
- Facebook, Whatsapp tai joku muu yhteisöllinen alusta ryhmänohjauksen jatkeena
Youtube-perusteet ja käyttö opetuksessa
- QR-koodit opetuksessa
- Wiki opettajatiimin työkaluna
- Tablet-laitteet opetuksessa
- BYOD-vaatimukset
- Instagram, Pinterest

Syventävät tietoiskut valituista aiheista
* eri kiltojen blogien esittelyä
Linkit kiltoihin: kiltakoulut.wikispaces.com

* Oman seurattavan killan valinta
Seuraa valitsemaasi kiltaa ja ota yhteyttä, jos et löydä jotakin tai haluat suljettuun ryhmään kärpäseksi kattoon.
Matkailukilta:
Matkailukillan ryhmä on avoin, joten siihen voi hakea jäsenyyttä: https://www.facebook.com/groups/186713691501302/ 

Matkailukillan aikuisopiskelija Sari Kallion blogiosoitteet:
http://somakethemostofit.blogspot.fi/
http://www.somakethemostofittop.blogspot.fi/?zx=61f486c7bb40aa93


Kiltojen ulkopuollinen esimerkki:


Salpauksen vahvasti integroitu malli metallilla 2,5 v:
https://wiki.lamk.fi/download/attachments/21477496/Diasarja+FOJO.pdf


13.30-15.00
Oman suunnitelman työstöä ryhmissä, kahvitauko työskentelyn lomassa

Mahdollisuus luoda ohjatusti tunnuksia

14.30
Miten opiskelijat mukaan toimintaan?
Oman suunnitelman esittely
Kaikilla sopivan kokoinen suunnitelma, joka etätehtävänä käydään kirjaamassa blogiin.

15.00 Päivä päättyy

Välitehtävä 1. palautus viimeistään to 13.3:
Kirjaa tai linkitä yhteiseen blogiin, mitä toimenpiteitä ja hankintoja omassa työympäristössäsi tarvitsee tehdä, jotta voit toteuttaa suunnitelmasi. 

Välitehtävä 2. Seuraa valitsemaasi kiltaa ja ota käyttöön itselle sopivia menetelmiä.
Osallistu verkkokeskusteluun ja raportoi etenemisestäsi viimeistään to 9.5
* Mikä on ollut kiinnostavaa seuraamassasi killassa?
* Miten voisin soveltaa huomaamiani toimintamalleja omassa työssäni?
* Mikä ei voi toimia omassa ympäristössäni? Hylkäänkö idean kokeilematta vai muutanko rakenteen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti