keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Ekat välitehtävät

Välitehtävä 1. palautus viimeistään to 13.3:
Kirjaa tai linkitä yhteiseen blogiin, mitä toimenpiteitä ja hankintoja omassa työympäristössäsi tarvitsee tehdä, jotta voit toteuttaa suunnitelmasi. 
Saila ja Zofia koordinoivat.

 Välitehtävä 2. Seuraa valitsemaasi kiltaa ja ota käyttöön itselle sopivia menetelmiä.
Osallistu verkkokeskusteluun ja raportoi etenemisestäsi viimeistään to 9.5
* Mikä on ollut kiinnostavaa seuraamassasi killassa?
* Miten voisin soveltaa huomaamiani toimintamalleja omassa työssäni?
* Mikä ei voi toimia omassa ympäristössäni? Hylkäänkö idean kokeilematta vai muutanko rakenteen?
Jokainen tekee oman päivityksen

6 kommenttia:

  1. Palauta välitehtävät kommenttikentän kautta.

    VastaaPoista
  2. Välitehtävä 1.
    Ammattiopiston Kannuksen toimipaikassa (luonnonvara-ala) on tilanne sen verran hyvä, että tällä hetkellä minulla ei ole tiedossa mitään hankintoja, joita olisi pakko tehdä. Meillä on käytettävissämme langaton verkko (kokkonet) ja sen kautta pääsemme maailmalle vapaasti. Meille myös hankittiin useita kymmeniä iPad laitteita, niitä on käytössä sekä henkilökunnalla että opiskelijoilla. Näillä resursseilla pääsemme hyvin alkuun, matkan varrella sitten täytyy miettiä mitä ajatuksia tulee mieleen ja esittää niitä sitten johdolle.

    Tämän hetken hankinnat siis painottuu tuonne tietotaidon puolelle, uusia ideoita ja käyttömenetelmiä vaan hankkimaan.

    Antti

    VastaaPoista
  3. Antti, kiva kuulla, että teillä on infra kunnossa. Valitse seurattava kilta tai vaikka useampi siten, että saat uusia ideoita ja käyttömenetelmiä. Onko Evolla (Somepedia-hankkeessa) ja Lepaalla (mm. Mobiilisti-hanke) tehdyt luonnonvara-alan toteutukset sinulle tuttuja?
    Linkki Mobiilisti-hankkeen loppujulkaisuun, ks. mm. QR-koodiradat: https://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/

    VastaaPoista
  4. Zofia laittoi ison ryhmän koosteen linkin sähköpostilla ja pyysi minua laittamaan tänne:
    http://teacherbloggi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  5. Laitan Zofian blogiin lisäämäni kommenttipuheenvuoron myös tänne:

    Hienoa - hahmottelette työnne ja opiskelukulttuurin muutoksen vaatimia asioita monipuolisesti.

    Laitteista:
    * joissakin oppilaitoksissa on todettu toimivaksi malli, jossa opettajalla on työnantajan tarjoama älylaite ja muutamia lainalaitteita. Pääosa opiskelijoistaan käyttää omia laitteitaan. Laitteen käytöstä kannattaa olla kirjallinen sopimus.
    * TOP-ohjauksessa on huomioitava, että kaikissa työpaikossa ei ole saatavilla wifi-yhteyttä (wlan), joten tiedon siirtoon täytyy käyttää maksullista datayhtetyttä (operaattorin dataliittymä).
    * syyskuun kaksipäiväisen tapaamisen aiheiksi blogin lisäksi ehdotan aiheita Youtube-perusteet ja käyttö opetuksessa, QR-koodit opetuksessa sekä Wiki opettajatiimin työkaluna. Katsotaan ennen koulutusta, onko teillä jotakin talon tarjoamaa ja tukemaa laitekantaa, jolloin voidaan painottua niiden käyttöön.
    * Kirjoitatte:"Mobiililaitteen käyttö luo uuden opiskelukulttuurin."
    Lause kuulostaa korviini siltä, että opiskelukulttuuri syntyy helposti itsekseen. Toiminnan muutos vaatii kuitenkin aina sitä ohjaavalta taholta - tässä tapauksessa opettajakunnalta ja opiskelijoiltakin - määrätietoista ponnistelua. Tässä valmennuksessa on tarjolla sitä helpottavaa tavoitteiden asetantaa ja seurantaa.
    * Kiltakoulut-mallissa some-välineitä käyttävät yhtä lailla opettajat, ammattitutorit kuin riviopiskelijatkin heti ensimmäisestä opiskelupäivästä lähtien.
    * Muistetaan syksyllä jutella perin pohjin siitä, miten blogi oppimispäiväkirjana tukee oppimista. Seuratkaa jo nyt valitsemanne killan opiskelijoiden bloggaamista ja miettikää, mitä asioita omassa opetuksessanne olisi hyödyllistä pyytää viemään opiskelijan henkilökohtaiseen blogiin.

    Ammattitutoreista ja atto-integraatiosta sekä joustavista poluista eri tutkintojen välillä:
    Kaikki vaativat rakenteellisia muutoksia eli ryhmät ja opettajat pitää aikatauluttaa usein eri tavalla kuin ennen. Juuri nyt valmistellaan ensi lukuvuotta, joten kannattaa olla yhteydessä esimieheen.
    * Ammattitutorien toiminta on pääosin tapahtunut silloin, kun ollaan oppilaitoksessa (esim. työsalissa) harjoittelemassa käytännön tehtäviä. Carinin idea yhteisestä työssäoppimispaikasta on kokeilemisen arvoinen. Tutorointia kannattaa silti ensin harjoitella oppilaitoksessa eli järjestää kolmosten ryhmä opettamaan ykkösiä. Saisikohan sote-alalla ammattitutoroinnista jonkun kasvun tukeminen ja ohjaus -suoritteenkin?
    * Samoin ainakin Helsingissä on parhaillaan kokeilussa tilanteita, joissa opettaja ohjaa Skypellä hyvää TOP-opiskelijaa siten, että lähiopetuksessa oleva ryhmä osallistuu tykin ja kaiutinmikrofonin avulla ohjaustilanteeseen ja tutustuu samalla sekä työssäoppimiseen, että mobiiliohjaukseen.

    Tässäpä tulikin teille lisää aiheita, joista poimia omaan opetukseen sopivilta tuntuvia käytänteitä. Onpa joukossa jokunen tekninen knoppikin, jotta teidän ei tarvitse keksiä koko pyörää uudelleen, vaikka sen jokainen itse itselleen ja ryhmälleen joutuukin rakentamaan.

    Tsemppiä ja iloa työhönne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välitehtävä 2: Matkakillan sivujen ja opiskelija Sari Kallion blogin seuraaminen.
      Mielenkiintoista: Opiskelija on selvästi innostunut omasta alastaan ja blogista saa sen kuvan, että opiskelu koostuu kaikenlaisista pienistä ja isoista projekteistä. Opiskelija tekee itse ja käyttää luovuutta. Hän arvioi muiden ammattilaisten työtä ja oppii samalla minkälainen on hyvä matkanjohtaja esim. Varsinkin prezi-esitykset ovat mukavia seurata.Väliin mahtuu jonkin verran teoriaa niin kuin englanninkielen sanoja tai erilaiset maksutavat. Mutta on muuten vaikeata saada käsitystä siitä minkälaista teoriaopetusta heillä on taustalla. Vai onko? Ottavatko he itse selvää kaikista asioista?
      Voinko käyttää omassa työssä? Njaa, opetan tulevia lähihoitajia, mutta en ole hoitotyön eli sen käytännön työn opettaja. Vaan opetan pelkkää teoriaa, anatomiaa ja fysiologiaa. Voisi tietenkin ajatella että kun opiskelija on tekemisissä erilaisten potilaiden kanssa hän pohtisi hänen sairauksiaan ja minkä elimen häiriöstä on kyse. Minun kurssini ovat usein ohi ennen kuin työssäoppiminen alkaa. Sen voisi tietenkin muuttaa, mutta se kuormittaa sekä opiskelijaa että opettajaa työssäoppimisen aikana paljon. Anatomiaa ja fysiologiaa koetaan vaikeaksi eli opiskelijat eivät tahdo ymmärtää sen siältöä ilman opettajan ohjausta. Olisiko hoitotyön opettajalla helpompi soveltaa tätä menetelmää? Sosiaali- ja terveysalalla on myös tarkat säännöt ja vaitiolovelvollisuus. Nettiin ei saa laittaa sellaista tietoa että voidaan esim. tunnistaa missä opiskelijaa on työssä. Sitten mietityttää myös että suostuvatko nuoret opiskelijat (15-17 vuotiaat) tekemään tämän työn? Nytkin kun antaa esim. verkkokeskustelutehtävän opiskelijoille niin keskustelu jää hyvin laimeaksi, ehkä aihe ei kiinnosta tarpeeksi.

      Poista